noale-gaat-op-reis.reismee.nl

Noale en de eerste school week

buenas tardes a todos y todas,

Zoals beloofd, zal ik eerst wat vertellen over mijn tijdelijke stekje. Mijn kamer is best groot en ik heb zowaar een inloopkast. woehoee. Ook mijn bed is lekker groot. Omdat het in de nacht nog al afkoelt hier heb ik drie dekens op mijn bed. De eerste nacht kwam ik er al achter dat het best lastig is om een hele nacht onder drie dekens te blijven slapen. Meestal word ik wakker in de knoop met deken nummer 1, met deken nummer 2 op de grond en alleen deken nummer 3 nog een beetje over mijn lichaam.
De kamer is een beetje kaal, maar gelukkig heb ik wat foto's en een lichtsnoer van thuis meegenomen op het wat op te vrolijken en wat meer te laten voelen als mijn plekje. Op sommige plekken van de kamer kan ik door het dak naar buiten kijken, dus ik ben erg blij dat het regenseizoen nog niet is begonnen.
Gedurende het ontbijt, de lunch en het avondeten verblijf ik in de woonkamer beneden. (Boven zijn er drie kamers: een waar een andere student, een man van 36, in verblijft en een lege kamer). Beneden is er de keuken, de woonkamer/eetkamer en een slaapkamer met twee bedden. Via de keuken kan ja naar een klein binnenplaatsje prop vol met schoenen en was. Ik weet niet zo goed waar het gezin zelf verblijft, ik hoop niet met zijn alle in de ene slaapkamer beneden... verder blijven beneden de twee vogels in een klein hokje.
Het eten is zeer lekker en heel veel. En elke dag is er voor ontbijt, lunch en avondeten een andere maaltijd. En alles is heerlijk, al vallen de havermout pap en de vleesmouse niet zo bij mij in de smaak om half acht 's ochtends. Mijn gastmoeder is een goede kok en kookt dan ook de hele dag door voor zowat de hele stad.

De lessen beginnen op 8 uur en eindigen om 1 uur. Op de eerste schooldag, kwam ik erachter dat de lessen prive zijn (ik kan geen accenten op letters doen op deze tablet). De tafel heeft een binnenplaats met een vrolijke, kleurrijke tuin en om deze tuin staan allemaal tafeltjes waaraan iedereen een-op-eenles krijgt van zijn of haar leraar lerares. Mijn lerares heet Norma en is een inheemse maya vrouw die tot mijn grote verbazing een kop kleiner is dan ik! Ze draagt altijd mooie inheemse kleding met kleurrijke printen.

Op dinsdag ga ik naar de film die wordt gedraaid op de school. De film heet Ixcanul en gaat over een Guatamalteeks inheems meisje die zwanger raakt en op het einde blijkt haar baby door het ziekenhuis te zijn verkocht aan de VS, tenminste dat geloof ik. Ik begreep niet alles aangezien de film in Quechua was met Spaanse ondertiteling.
Op woensdag ben ik naar de clase de cocinar geweest. Daar heb ik geleerd hoe men tortillas maakt. Het eigenlijk best simpel: maismeel met water en dan kneden en kleine perfecte rondjes maken. Het maismeel is alleen helaas niet in Nederland te krijgen of alleen voor veel geld.

Op donderdag verteld mijn gastmoeder tijdens de lunch dat Chris, de student die ook hier woont, de avond daarvoor is overvallen door twee mannen op een motor met mes. Ze namen zijn geld en telefoon mee, en dat alles gebeurde voor de school en voor de deur van het huis... Gelijk vertellen zij en haar zoon ook allemaal andere verhalen over studenten die overvallen zijn. Ook blijkt dat haar jongste zoon vorige week is overvallen door mannen met mes. Laten dit nou net verhalen zijn die ik liever niet wil horen. Ik was al een beetje bang om alleen de straat op te gaan, en nu helemaal. Het belangrijkte is echter dat ik 's avonds als het donker is absoluut niet alleen naar buiten ga, met als gevolg dat ik elke avond al om negen uur naar bed ga, omdat ik niks anders te doen heb haha (en omdat 24/7 Spaans praten best vermoeiend is).
Gelukkig is er 's middags een leuke activiteit op school waar ik aan kan deelnemen. Op de school verblijven voor drie maanden studenten van de universiteit van Minnesota die allerlei opdrachten moeten doen. Vandaag laten ze alle traditionele kleding zijn van de verschillende regio's in Guatemala en vertellen ze wat de kleuren en patronen betekenen. Norma is betrokken bij de organisatie en was de hele ochtend al een beetje zenuwachtig en snel afgeleid. Maandag had ze gevraagd of ik het ook leuk vond om een traditionele outfit te dragen en ik zei natuurlijk: 'Claro que si' . En dus werd ik donderdag twee uur ingesnoerd in een traditionele rok en top. Norma trok de rok lekker strak aan, waardoor ademhalen de hele middag een beetje lastig was. Ik vond het erg leuk om aan te hebben. En een voordeel van traditionele kleding: iedereen past het. Ik had namelijk de kleding van Norma aan, die toch wel twee keer zo breed is als ik. Tijdens de presentatie komt ook de inheemse Miss Guatemala! Met zilvere kroon met jade en veren. Nou daar werd Norma helemaal zenuwachtig van :) Gelukkig was er ook nog even tijd om samen met mijn lerares op de foto te gaan.

Vandaag heb ik eindelijk de moed bij elkaar geraapt om alleen (mensen ontmoeten blijkt helaas een beetje lastig) naar de supermarkt te gaan... haha. Klinkt misschien raar, maar zoals sommige mensen weten kan dit voor mij een hele overwinning zijn. Wat opvallend is aan het straatbeeld van Guatemala is dat er veel zwaarbewapende politie en beveiligers rond lopen. Zo stond er bij de kassa van de supermarkt ook een man met geweer o.i.d.
Verder heb ik gemerkt dat de mensen in Guatemala echt arm zijn en dat is best heftig om van dichtbij mee te maken. Zo deeld mijn gastgezin bijvoorbeeld met hele gezin 1 smartphone en zie ik ze regelmatig lopen in te korte of kapotte broeken. Norma heeft mij ook verteld dat in Guatemala een grote machocultuur heerst, waarin mannen de baas zijn. Vrouwen hebben vaak geen inkomen en zijn afhankelijk van hun man, waardoor als een vrouw bijvoorbeeld geslagen en slecht behandeld wordt door haar man, ze niet bij hem weg kan. Iets wat helaas vaak gebeurd. Verder hoorde ik een vriendin van mijn gastmoeder vertellen dat ze een vrouw kent met zes kinderen die de hele dag zonder eten door brengen. Als je het zo bekijkt, kan ik het me helaas ergens wel voorstellen dat mensen worden gedreven tot de criminaliteit...

Tot slot nog even wat luchtigs: Vanavond is er een karaoke party op de school en ik zal heel voorzichtig zijn met in het donker de straat over steken!

Hasta luego

Reacties

Reacties

Paméla

Hoi Noale,
Wat leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt.
Je schrijft er ontzettend leuk over.
Er gebeuren er wel spannende dingen zeg! Kijk maar goed uit! En geniet er van!

Annelies Koks

Het avontuur is net begonnen en al zoveel meegemaakt. Dat belooft wat voor de rest van de tijd.
Fijn dat er voor het eten wordt gezorgd of je het nu lekker vindt of niet, je leert zo wel de inheemse gerechten kennen.
Maismeel, daar maakte ik een papje van en gaf het aan mijn paard! Haha. Maar het is echt waar!
Ik kan me voorstellen dat de armoede waar je van hoort en die je ook ziet, je wel bezig houdt.
Je gaat zeker met een koffer vol Guatamalteekse (?) kleding weer thuis komen na je avontuur daar.
Ik hoop dat de karaoke party leuk is geweest en dat je de straat veilig over hebt kunnen steken.
Geniet er nog maar van.

Nicoline

Albert had dezelfde ervaring met gewapende agenten/militairen op straat toen hij voor zijn werk in Costa Rica was. Er werd ook hem geadviseerd om 's avonds niet de weg op te gaan.
Wat leven wij in Nederland in weelde hè. .......
Besos y hasta a luego

Lilian

Jeetje Noale wat een verhaal zeg. Ben heel benieuwd naar je Karaoke party. Het ziet er wel allemaal heel kleurrijk uit en wat een gezellig plekje om les te krijgen. Xx

Annelies van Ammerzoden

Leuk om zo thuis aan mijn eigen tafel op avontuur te zijn - dankjewel! Grappig dat je in de propvolle rugzak nog plek vond voor een lichtsnoer. Alle ruimtes ogen wel ruim, licht en schoon en da's fijn. Hoe zit het met douchen? De Tortilla's zien er overigens erg lekker uit! Vroeg naar bed maar je moet ook best vroeg op. Als je terug bent spreek je vast vloeiend Spaans! Hasta luego!

Annemarie

Je schrijf erg leuk, Noale .
Mooi kamertje en ook eens leuk om langer te zijn he?
Wees voorzichtig en oefen nog ff wat karate trappen, heel hard gillen is ook al goed.
Veel plezier verder, hasta la vista

Anneke

hay,nou Noale je 2e boek kan je ook al bijna uitgaan geven.
Je kan inieder geval niet zeggen dat het er saai is.
we houden je in de gaten. groetjes

Marloes

Wat heb je al veel meegemaakt, spannende leuke en bijzondere dingen
Ik vind het erg leuk om je verhaal te lezen, krijg een klein beetje een beeld hoe jou wereld er nu uitziet
Enne de supermarkt, super gedaan hóór
I follow you xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!