noale-gaat-op-reis.reismee.nl

Noale en muchisimo Trama

Hola todos y todas, s

Afgelopen week stond in het teken van Trama, Trama en nog eens Trama. Vorige week woensdag begon ik met "Project Sjaal" samen met Alice. We hebben er zin in en besluiten te lunchen bij Trama om zo veel mogelijk tijd te kunnen besteden aan onze sjaals. Vol enthousiasme breng ik 's ochtends mijn weefgerei mee naar Trama, dat bleek iets te enthousiast... We beginnen met het uitkiezen van onze kleuren; drie of vier kleuren. Nou kiezen is voor mij altijd een beetje moeilijk dus het eerste uur is al snel voorbij. We willen het hele proces meemaken en dat betekent dan ook het hele proces. Na het kiezen van de kleuren moeten we dus van twee "hielos" (draden) een bolletje maken (een bolletje wol, maar dan van katoen). Als ik een bolletje wol of katoen koop denk ik er eigenlijk nooit overna dat iemand dit bolletje heeft gemaakt. Goed, ik denk dat alle bolletjes in Europa gemaakt worden door machines, maar toch. Volgende keer als een van jullie een bolletje wol koopt, denk dan aan wat een rotwerkje er aan vooraf gaat ;). Uiteindelijk spenderen we de hele middag aan het vormen van voor mij twee bolletjes. Aan het eind van "Project Sjaal: dag 1", bestaat mijn sjaal dus uit vier bolletjes wol in een mandje.

Donderdag, "Project Sjaal: dag 2", dit keer probeer ik niet te veel te verwachten van de staat van mijn sjaal aan het eind van de dag. Nu de bolletjes gevormd zijn, kan ik beginnen met het vormen van de sjaal. Dat gebeurt op een soort houten strijkplank met stokjes erop. De sjaal op de foto hierboven is mijn voorbeeld patroon en gisteravond heb ik uitgerekend hoeveel draden elke kleurstrook moet hebben. De hoeveelheid stokjes die je gebruikt, bepaalt de lengte van de sjaal. Belangrijk is dat je de kruizen maakt aan het begin en aan het eind. Beetje moeilijk uit te leggen, maar eerlijk gezegd denk ik dat jullie ook niet echt zitten te wachten op de hele technische uitleg. Op de foto is Alice bezig met het vormen van haar Sjaal:

Als ik klaar ben, is Alice nog bezig en dus begin ik alvast aan mijn Trama (ja dat woord van de naam van de cooperatie haha). De Trama bestaat uit vier draden (dus ja ermoeten weer bolletjes gevormd worden, woehoee) en maakt eigenlijk de sjaal. Ik heb gekozen voor amarillo (geel).

Op dag drie begint het moeilijkste gedeelte van het proces. Alice is ziek, dus ik sta er alleen voor vandaag. Gelukkig heb ik Oralia, zij is de Vice-President van Trama Textiles en weet alles over weven en leert het mij. Langzaam begint mijn sjaal vorm te krijgen. Om te kunnen weven moet elke draad worden gescheiden met behulp van een stevige ander soort draad. Dat is een best intensief werkje, waar ik mijn volle concentratie voor nodig had.

Vervolgens moet het hele zootje in elkaar gezet worden. Elk houten stokje en paletje heeft zijn eigen plek. Als alles dan uiteindelijk in elkaar zit kan ik beginnen met weven. De vorm van weven die in Guattemala wordt gebruikt heet 'Backstrap Weaving' en als je het niet gewend bent, zoals ik, is het best vermoeiend voor je rug. Maar wat maakt het uit, ik kon eindelijk beginnen met het echte weefwerk.

In het weekend wordt er niet gewoven, maar er staat wel weer een gezond portie Trama op het programma. Met de andere vrijwilligers hebben we namelijk besloten dat de winkel op zijn zachts gezegd een zooitje is met veel te veel spullen en dus is het tijd voor een vernieuwing. Zaterdag willen we alle kisten en meubels in de winkel wit verven. Al snel blijkt dat dit iets meer werk is dan we dachten en dat het potje verf wat we 's ochtends hebben gekocht ook wel een beetje optimistisch is. Aan het eind van de dag hebben alleen de kisten een laagje witten verf en dus besluiten we morgenmiddag maar terug te komen voor de tweede laag. Maar eerst eten we samen veganistische kikkererwt burgers met zelfgemaakt brood door Janina. Jammie!

;

(Een beetje reclame: voor de mensen met Instagram volg Trama op @tramatextiles, voor mensen met Facebook volg Trama textiles op facebook. En vergeet niet alle nieuwe foto's op Etsy.com te bewonderen!)

Aangezien we zondagmiddag pas verder gaan met de grote renovatie denk ik lekker te kunnen uitslapen 's ochtends. Maar wat blijkt, de "chicos" (zo worden ze genoemd, ik weet nog steeds niet hoe ze heten...) werken zeven dagen per week, dus zoals elke ochtend gaat bij hun ook vandaag de wekker om zes uur af, dus dat betekent dat ik ook wakker ben om zes uur. Desondanks heb ik een lekkere luie ochtend in mijn bed, tot de stroom uitvalt en ik in het donker zit omdat mijn kamer geen raam heeft.

Aan het eind van de middag zijn alle kisten mooi wit en is onze tweede grote pot verf ook op en dus besluiten we vanwege ons inimini budget de andere meubels maar niet te verven. Morgen gaan we verder met het reorganiseren van de rest.

Zondag op maadag nacht en maandag ochtend was ik een beetje ziek (de twee gebakken eitjes voor ontbijt, waren zeker geen goede keuze...). Ik voel me niet ziek genoeg om de hele dag in mijn bed te liggen en wil graag verder met "Project Sjaal" dus besluit halverwege de ochtend alsnog naar Trama te gaan. Als ik aankom, ligt de gehele inhoud van de winkel buiten en is iedereen hard aan het werk. Ik probeer mee te helpen, maar breng de meeste tijd door als een zombie op een bankje.

's middags voel ik me ietsje beter en ik moet en zou verder met m'n sjaal. Het is mijn laatste week in Xela en dus bij Trama, dus ik moet hem afkrijgen. Ik breng de middag weevend door. De trama haal je steeds tussen de twee lagen door zodat het hele gebeuren bij elkaar blijft en het een stof wordt. Na de trama, kruis je elke keer de draden. Ik hoop dat ik het allemaal kan onthouden voor als ik thuis aan de slag wil.

Dinsdag ochtend werken we weer hard in de winkel en smiddags werk ik aan mijn sjaal terwijl de rest, net als gister, doorwerkt. Aan het eind van de dag is de winkel bijna af (zie foto's, het is best mooi geworden al zeg ik het zelf, al is ons kantoor nu volgeladen met voorraad...) en is mijn sjaal helemaal af. Woehoeee. feestje. :)

Nu heb ik nog anderhalve dag in Xela. Dat vind ik aan de ene kant jammer, maar aan de andere kant ben ik ook wel toe aan wat anders na 8 weken in deze stad. Vooral een goede lading frisse lucht zonder uitlaatgassen zou geen kwaad kunnen. Voor mijn laatste week staat voor mij een reis op het programa naar drie a vier hoogte punten van Guatemala. Ik heb er zin in, maar vind het voor nu ook onwijs spannend. Ik ga alleen en dat betekent ook dat ik elke dag alleen moet eten in restaurants o.i.d. en dat heb ik nog nooit in mijn eentje gedaan en vind ik best wel een beetje eng. Zeker omdat eten best wel een dingetje is voor mij. Maar ik laat het over mij heen komen en zie wel hoe het gaat. Het programma is in iedergeval zo vol, dat ik niet heel veel tijd heb om me druk te maken.
De reis begint vrijdag middag met een busrit (shuttle gelukkig) naar Antigua (ongeveer 2 a 3 uur). Veel zal ik niet zien in Antigua want de volgende dag vertrek ik om 8 naar Lanquin. Een reis van 8 uur. Dag drie bestaat uit een spectaculaire tour door het national park Semuc Champey. Op dag 4 staat er weer een lange reis van acht uur op het programma naar Flores. Een eilandje in een meer helemaal in het noorden van Guatemala. Op dag 5 ga ik naar Tikal, waar vele mooie Maya tempels te bewonderen zijn. Dag 6 bevat een relatief korte reis van 4 uur naar Rio Dulce. Ook hier verblijf ik twee nachten en dan reis ik de laatste 9 uur af naar Guatemala City, waar ik een nacht verblijf, voordat ik terug vlieg naar Nederland. Zie hier mijn programma:

Super eng en spannend, maar ook leuk (hoop ik). Ik ben heel benieuwd, want het zal er zo anders zijn. Het is er een stuk warmer (op alle plekken). Het klimaat en de natuur is heel anders dan hier in Xela en ik ben benieuwd wat voor dieren ik kan spotten. Mijn reispilletjes liggen klaar!

Hasta luego

Reacties

Reacties

Annemarie

Veel plezier meid?

Annelies van A

nou, heel toepasselijk: ik kan er geen touw aan vastknopen, maar ik heb veel bewondering voor je weef-doorzettingsvermogen en het resultaat mag er zeker zijn!
Ik wens je heel erg veel plezier en een hoop mooie ervaringen toe in de komende week en stiekem hoop ik dat je daarover ook nog schrijft..... (en foto's plaatst).

Nicoline

Lieve Noale,
Welkom thuis. Ik hoop dat je een voorspoedige reis hebt gehad.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!